Forebyg sygdomme med jævnlig vaccination af kat​

Hos St. Merløse Dyreklinik tilbydes effektiv vaccination af kat til en god pris. Det er yderst vigtigt, at man som katteejer prioriterer denne vaccination.

Du kan trygt vælge os til at udføre den, da vi har mange års erfaring og går meget op i nærvær. Din kat er altid i trygge hænder hos os.

Vores klinik er beliggende i Store Merløse, hvor folk kommer for at få vaccineret deres kæledyr fra blandt andet Ringsted, Holbæk og omegn.

Få foretaget et årligt sundhedstjek af katten

For at undgå sygdomme som for eksempel kattesyge, katteinfluenza og katteleukæmi, er det en god idé at få foretaget en årlig sundhedsundersøgelse af katten. Behandlingstiden bliver kortere og helbredelsen forbedres.

Ved det årlige tjek undersøger vi blandt andet kattens hjerte, poter, øjne, næse og tænder.​

Det er helt oplagt at få udført vaccination af kat i forbindelse med det årlige tjek. Nedenfor kan du læse mere tekniske detaljer om de forskellige vaccinationer til katte.

Hør mere om vaccination af kat her

Nu tænker du måske: ”Hvad koster vaccination af kat?” eller ”Hvor ofte skal det gøres?” – uanset hvad spørgsmålet lyder på, står vi klar til at hjælpe. Vores dyrlæger er eksperter inden for faget og kan besvare alle slags spørgsmål.

Ring og bestil tid til vaccination af kat, eller få svar på dine spørgsmål, på telefon 57 80 10 32 eller send en e-mail til info@merloesedyreklinik.dk. Vi ser frem til at hjælpe.​

Vaccination af kat

Purevax® RCPCHFELV er en katte- kombinationsvaccine mod felin viral rhinotracheitis, felin calicivirose, chlamydiose, felin panleukopeni og felin leukæmi.

Vaccinen bruges til aktiv immunisering af katte mod katteinfluenza og chlamydophila felis for at reducere kliniske tegn, mod calici for at reducere kliniske tegn og virusudskillelse, mod kattesyge til forebyggelse af kliniske tegn og dødsfald, samt mod felin leukæmi til forebyggelse af persistent viræmi og klinisk tegn på sygdommen.

Vaccinen gives som en injektion under huden. Vaccinen må IKKE anvendes under drægtighed og diegivning.

Man basisvaccinerer 2 gange med 4 uger imellem. Første gang fra 8 uger, men hvis hunkatten er vaccineret skal der først startes ved 12 ugers alderen. Revaccination 1 gang årligt.

Killinger kan vaccineres fra 4 ugers alderen, men er hunkatten vaccineret indenfor 3 måneder inden fødslen, må killingerne ikke vaccineres før de er 12 uger. Normalt benyttes vaccinen ved rejse til udlandet. For rejse indenfor EU godkendes vaccinen fra killingen er 3 måneder. For katte under 1 år gives 1 vaccine, der gentages efter 1 år og herefter vaccineres hvert 3. år.

Der er særlige regler for rejse til lande udenfor EU, se under ”Rejse med hund, kat og fritte”