Smådyrspraksis

Borrelia hos hund og kat

Der er gennem den sidste årrække kommet en øget fokus på Borrelia infektioner i takt med den øgede forekomst af flåter i Danmark.

Skovflåten kan overføre borreliabakterien og dermed risikoen for at udvikle sygdommen borreliose. Borreliose ses hos hund, men er ikke konstateret hos kat i Danmark.

Tilbud på klinikken i april 2014:
Vaccination og revaccination med Borrelia vaccine (uden sundhedsundersøgelse) = 750kr. inkl. moms

Borrelia er en bakterie som kan overføres med skovflåten og i Norden er ca. 20 % af skovflåterne inficerede med bakterien. Flåterne findes især i skov-og markområder, men er også tættere ved byerne.

Skovflåten lægger flere tusind æg i skovbunden. Æggene klækkes og der kommer første stadie af flåten frem. Flåten findes i 3 stadier: larve, nymfe og voksen flåt. Stadierne lever et år hver. Flåten kan smittes med borrelia bakterien når den suger blod fra et dyr eks. mus, fugle eller rådyr. Bakterien kan vandre til flåtens spytkirtler og overføres til eks. hunden via spyttet når den suger blod fra hunden.

Borrelia overføres 12-24 timer efter flåten har sat sig fast. Sygdommen borreliose giver i sin akutte fase feber, træthed og halthed i et eller flere led. Nogle hunde vil vise få eller ingen tegn på sygdom, selvom de er smittet. Efter det akutte forløb kan andre af hundens organer angribes. Borreliose kan forårsage kroniske problemer i led, hjerte, lever, nyrer og nervesystemet.

Sygdommen er svær at diagnosticere da der ikke findes en specifik test og der er så mange forskellige symptomer.

Behandling er mulig og kræver langvarig antibiotikakur, dog kan hunden bære bakterien i årevis og sygdommen kan blusse op igen. Ca. 5% af inficerede hunde får varige skader.

Der er nu udviklet en borrelia vaccine til hunde. Den anbefales især til jagthunde, aktive brugshunde og familiehunde der færdes i skov og områder med mange flåter. Vaccinen skal gives til en start med 2 injektioner med 3 uger imellem og der skal derefter revaccineres årligt. Det vil være godt fremover at lægge den årlige vaccination i februar så den er givet inden flåtsæsonen starter.

Vaccinen gives ikke samtidig med hundens normale vaccine og derfor har vi lavet et specielt tilbud til dem, som normalt får deres normale vaccine på klinikken. Hvalpe kan vaccineres fra de er 12 uger.

Flåtbid kan forebygges med brug af et spot-on præparat som har en repellerende effekt.
Til hund anbefaler vi Bayvantic, der skal gives med 4 ugers mellemrum i flåtsæsonen. Midlet modvirker at flåten sætter sig fast og bider og forebygger også loppeangreb. Må ikke gives til kat.

Til kat anbefaler vi Frontline Combo, der gives med 4 ugers mellemrum. Midlet dræber flåten.
Derudover bør man fjerne flåter med en flåttang når man ser nogle på hund eller kat.

Konsultation efter aftale

Åbningstid

Mandag-fredag 8.00 - 16.00

Telefontid smådyr